Nakkesmerter

Nær halvparten av alle kiropraktorens pasienter oppsøker hjelp for forskjellige nakkeproblemer

Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Finmekanikken i nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Kiropraktisk behandling av nakkesmerter
Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Akutte nakkesmerter
Et akutt nakkekink oppstår tilsynelatende plutselig uten noe ytre årsak eller direkte skade. Ofte har kinket underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid.

Årsaker

• Anspenthet pga. stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold m.m.Trenger du (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.
  • Ugunstige arbeidsstillinger
  • Statisk og ensidig arbeid
  • Trekk, spesielt fra ene siden (sjåfører med åpent vindu)
  • Uheldig liggestilling (sovne på sofaen)

Vanlige symptomer på nakkekink

• Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
  • Kan våkne med kink om morgenen.
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken
  • Hodet holdes på skakke for å unngå smerten.
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten og samtidig snu hele kroppen.
  • Smertene kan være intense, – umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene.
  • Smertene forverres gjerne i løpet av første 1-2 dager for så å bli gradvis bedre.
  • Noen blir raskt bra. men hos andre kan stivheten vedvare i uker og måneder

Spente nakkemuskler
De fleste av oss har opplevd å ha spente nakkemuskler. Dette kan være utløst av stress, statisk og ensidig arbeid, dårlig liggestilling, langvarige påkjenninger for å nevne noe. Dette er noe som alle har opplevd, og det er helt normalt. En slik tilstand er forbigående og for de fleste medfører ikke dette noen helseproblemer.

I de tilfellene der dette ikke går over av seg selv, vil kiropraktoren være i stand til å hjelpe deg. Mange som opplever spente nakkemuskler vil også ha følgesymptomer som hodepine, svimmelhet, kvalme og uklart syn. Noen har bare ett av symptomene, mens andre kan oppleve å ha alle de forannevnte symptomene.

Hva gjør kiropraktoren?
Kiropraktoren vil alltid gjøre en grundig undersøkelse i forkant av behandling for å være sikker på at riktig diagnose er stilt. Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og anvender en rekke teknikker som tar sikte på å gjenopprette normal bevegelighet og elastisitet i muskler og ledd.

Hva kan jeg selv gjøre?
Er smertene veldig intense så kan kuldepakninger på smertefullt område gi en lindrende effekt. Prøv å opprettholde så normal bevegelse som mulig selv om dette er ubehagelig. Ved smerte er det naturlig for de fleste å spenne seg ytterligere, noe som forverrer tilstanden.

Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake til normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Smertestillende og betennelsesdempende medikamenter kan være nyttig i den akutte fasen.